איך מזהים התקף לב?

כולנו ראינו פעם סצנה בסרט – מישהו אוחז בחזה, נופל לאחור וכולם צורחים "התקף לב!". אבל במציאות, התקף לב יכול להיראות אחרת לגמרי – ובעיקר להיות הרבה יותר שקט. אז איך תדעו לזהות? ואיך תדעו מתי לקרוא לעזרה?

הסימנים הקלאסיים – אבל לא לכולם

הסימן המוכר הוא כאב לוחץ במרכז החזה, לפעמים מקרין ליד שמאל או ללסת. אבל אצל נשים, קשישים וחולי סוכרת, הכאב יכול להיות חלש או לא להופיע בכלל. מה כן מרגישים? עייפות קיצונית, בחילה, קוצר נשימה, סחרחורת או תחושת לחץ לא מוסברת.

סימנים פחות מוכרים – אבל חשובים

  • קוצר נשימה פתאומי בלי קשר לפעילות גופנית
  • הזעה קרה, עור חיוור או אפרפר
  • תחושת "עיכול לקוי" או צרבת שלא עוברת
  • כאב גב, צוואר או לסת – במיוחד אם הוא לא ברור

מתי מזמינים עזרה?

אם יש אפילו חשש קל שמדובר בהתקף לב – לא מחכים. מזמינים עזרה מיד. כל דקה שווה זהב. הטיפול שניתן בשלב מוקדם מציל את שריר הלב ומונע נזק בלתי הפיך.

טיפ של זהב: לא לחכות שיעבור לבד

הישראלי המצוי אומר לעצמו: "זה כלום, אכלתי יותר מדי". ואז עוברות שעתיים. תזכרו – התקף לב לא תמיד מרגיש כמו משהו דרמטי. אבל זה מצב חירום אמיתי.

בשורה התחתונה:

אם מישהו לידכם מתלונן על כאב בחזה, עייפות מוזרה, סחרחורת או קוצר נשימה – אל תהססו. תנו לו לנוח, פתחו חלון, והזעיקו מד"א. במקרה הכי גרוע – תצאו מגוחכים. במקרה הכי טוב – תצילו חיים.

נכתב ע"י ד"ר רויטל קוריאל
פראמדיקית מדריכה בכירה של AHA  וד"ר לפיתוח הדרכות רפואיות

הפרטיות שלך חשובה לנו

כדי להעניק לך את החוויה הטובה ביותר, האתר משתמש בעוגיות ואוסף נתונים סטטיסטיים. אנחנו עושים זאת בהתאם לתיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות. ניתן לקרוא עוד כאן