חיסונים – למה הם חשובים גם בגיל מבוגר?

אז חיסונים זה לתינוקות, נכון? לא בדיוק.
אחרי שסיימנו את חבילת החיסונים של גיל הילדות, רבים מאיתנו שוכחים מהם לגמרי – עד שמגיעה הקורונה או שמישהו מזכיר שפעת. האמת? החיסונים לא נגמרים בגן.

למה בכלל צריך להתחסן אחרי גיל 18?

הגוף שלנו משתנה עם הזמן – וגם מערכת החיסון. יש מחלות ש:

  • חוזרות בגיל מבוגר
  • מסוכנות יותר ככל שמתבגרים
  • לא נבנתה להן חסינות בילדות
  • מתפתחות לגרסאות חדשות (כן, שפעת – אנחנו מדברים עלייך)

אילו חיסונים שווה לשקול כמבוגר?

  1. שפעת (כל שנה) – המחלה הזו לא רק מציקה, היא גם עלולה להיות קטלנית, במיוחד לאנשים עם מחלות רקע.
  2. דלקת ריאות (פנאומוקוק) – במיוחד מעל גיל 65, או לכל מי שיש לו מערכת חיסון מוחלשת.
  3. טטנוס (כל 10 שנים) – מי רוצה לקחת סיכון מפצע קטן שיגרום לבעיה גדולה?
  4. חזרת, חצבת ואדמת (MMR) – אם לא חוסנתם כראוי בילדות, זה הזמן להשלים.
  5. שלבקת חוגרת (הרפס זוסטר) – בעיקר לבני 50+, החיסון מפחית משמעותית את הסיכון והכאב.
  6. קורונה – בהתאם להנחיות משרד הבריאות. כן, גם כשזה "נגמר".

ומה עם נשים בהריון?

יש חיסונים שממש מומלץ לקחת בהריון, כמו:

  • שעלת – להגנה על התינוק בשבועות הראשונים לחייו.
  • שפעת – גם בשבילך, גם עבורו.

חיסונים זה לא רק בשבילך

כשאנחנו מתחסנים – אנחנו מגנים גם על אחרים. זה נקרא "חיסוניות עדר" – וכשכולם מחוסנים, המחלה לא מצליחה להתפשט. מי מרוויח מזה? תינוקות, חולי סרטן, קשישים – כל מי שלא יכול להתחסן בעצמו.

ומה עם תופעות לוואי?

כמו כל טיפול רפואי, יש גם לחיסונים תופעות לוואי – אבל הן לרוב קלות וחולפות מהר (עייפות, כאב מקומי). מה שבטוח – המחלה עצמה הרבה יותר קשה.

לסיכום:

חיסונים הם לא רק עניין של ילדים – הם הדרך לשמור על הבריאות שלנו גם בגיל 30, 50, 70 ומעלה. הם מגינים עלינו, על הקרובים לנו, ועל הקהילה כולה.
אז בפעם הבאה שתהיו אצל הרופא – תשאלו: "יש חיסון שכדאי לי לעדכן?"
התשובה עלולה להפתיע אתכם – ולהציל אתכם.

נכתב ע"י ד"ר רויטל קוריאל
פראמדיקית מדריכה בכירה של AHA  וד"ר לפיתוח הדרכות רפואיות

הפרטיות שלך חשובה לנו

כדי להעניק לך את החוויה הטובה ביותר, האתר משתמש בעוגיות ואוסף נתונים סטטיסטיים. אנחנו עושים זאת בהתאם לתיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות. ניתן לקרוא עוד כאן