יש אנשים שמתעוררים בדיוק בשלוש לפנות בוקר, אחרים בארבע וחצי, כמו שעון. לא משנה מה הם עושים – הגוף פשוט “קם לבד”.
נשמע מוזר? האמת שזה די נפוץ – ולרוב גם יש לזה סיבה.
1. השעון הביולוגי שלנו מדויק להפליא
הגוף שלנו מתוכנת לעבוד במחזורים של שינה וערות, שנקראים “מקצבים צירקדיים”. לפעמים, אפילו שינוי קטן – כמו אור חזק בערב או כוס קפה מאוחרת – מזיז את השעון הפנימי וגורם להתעוררות קבועה באותה שעה.
2. סטרס או מתח רגשי
כשאנחנו לחוצים, רמות הקורטיזול (הורמון הסטרס) עולות דווקא בשעות הקטנות של הלילה. הגוף מתעורר – לא כי הוא רוצה, אלא כי הוא “בהיכון”. מחשבה קטנה אחת, ושלום לשינה.
3. סוכר נמוך מדי בלילה
אצל חלק מהאנשים, במיוחד כאלה שאוכלים מוקדם או מדלגים על ארוחות, רמות הסוכר יורדות בלילה. המוח מזהה מצוקה אנרגטית – ומעיר אותנו. לפעמים זה מלווה גם בתחושת רעב או דופק מהיר.
4. בעיות נשימה בשינה
דום נשימה בשינה או נחירות חזקות גורמים להפסקות נשימה קצרות, שגם אם אינן מורגשות – מעירות את הגוף שוב ושוב באותה נקודה בלילה.
5. השתנה תכופה או תרופות
תרופות משתנות, בעיות ערמונית או סתם שתייה מרובה בערב – כל אלה עלולים להחזיר אותנו שוב ושוב לשירותים בלילה.
מה אפשר לעשות?
- לנסות להקפיד על שעת שינה קבועה.
- להפחית קפאין, אלכוהול ומסכים בערב.
- לבדוק עם רופא אם יש נחירות, עייפות יומית או תסמינים אחרים.
- ולפעמים – פשוט לקבל את זה. הגוף שלנו מספר סיפור, וכל התעוררות היא פרק קטן ממנו.
נכתב ע"י ד"ר רויטל קוריאל
פראמדיקית מדריכה בכירה של AHA וד"ר לפיתוח הדרכות רפואיות