כולנו יודעים שצריך לשתות מים. שמענו את זה בגן, בצבא, בקופת חולים ובסרטוני טיקטוק של מאמני כושר. ובכל זאת – רובנו פשוט לא שותים מספיק.
אז למה מים כל כך חשובים?
כי אנחנו… מים! בערך 60% מהגוף שלנו מורכב ממים, והם משתתפים כמעט בכל פעולה שהגוף עושה:
- וויסות חום הגוף (כן, גם הזעה)
- הובלת חומרים בתאים
- פינוי רעלים מהגוף דרך השתן
- שמירה על לחות העור והמפרקים
- תפקוד תקין של המוח (ואפילו מצב הרוח!)
כמה צריך לשתות ביום?
האמת? זה משתנה. תלוי במזג האוויר, בפעילות הגופנית, בגיל, ובמצב הבריאותי. אבל כלל אצבע פשוט הוא:
- נשים – כ-2 ליטר ביום
- גברים – כ-2.5 ליטר ביום
וזה לא כולל קפה או בירה 😊 – רק מים!
איך יודעים שלא שותים מספיק?
תסמינים נפוצים:
- עייפות וירידה בריכוז
- כאבי ראש
- שתן כהה (כן, תסתכלו מדי פעם!)
- יובש בפה ובעור
- סחרחורת
והסימן הכי פשוט? אם אתם לא מרגישים צמא אף פעם – כנראה שכבר התרגלתם להתייבש בשקט.
איך שותים יותר מים בלי להרגיש "משימה"?
- בקבוק אישי לידכם תמיד – בעבודה, באוטו, בבית.
- להוסיף טעם טבעי – פרוסות לימון, נענע, מלפפון.
- אפליקציה או תזכורת בטלפון – כן, זה עובד.
- כוס לפני כל ארוחה – הרגל קטן שמצטבר.
- לשתות שלוקים קטנים לאורך היום – ולא רק בבום אחד.
ומה עם תחליפים?
מים הם תמיד הבחירה הטובה ביותר. תה צמחים זה אחלה, סודה גם מתקבלת – אבל מיצים ממותקים או משקאות אנרגיה? לא נחשב. להפך – חלקם אפילו מייבשים.
לסיכום:
מים הם הדבר הכי פשוט, הכי זמין – והכי חיוני.
אז אל תחכו לצמא, ואל תגידו "אני לא מרגיש יובש".
תכניסו את זה להרגל יומיומי – כי מי שמתחיל לשתות נכון, פשוט מרגיש הרבה יותר טוב.
נכתב ע"י ד"ר רויטל קוריאל
פראמדיקית מדריכה בכירה של AHA וד"ר לפיתוח הדרכות רפואיות